OPMERKELIJK
Carnaval in het marathonpeloton: Spruitjespak staat voor prestige èn publiciteit
Voor de marathonschaatsers begint het carnaval vanavond in Assen. Hoewel het beslist geen pretje moet zijn om in het zogeheten spruitjespak over het ijs te razen, zitten er in het peloton geen mannen met een scherp oog voor de laatste modetrends. Het leiderspak in The Greenery-Zesdaagse is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een felbegeerde outfit, die staat voor prestige en publiciteit. En dat is in een periode zonder natuurijs heel veel waard.
Het slopende evenement werd de afgelopen drie jaar met veel kunst- en vliegwerk door Jan Maarten Heideman gewonnen. Dit seizoen scoorde de kopman van Wehkamp pas één keer en werd hij door zijn hoofdsponsor in de steek gelaten. In plaats van een meerjarig contract kreeg ook Heideman zijn congé. Het postorderbedrijf maakte onlangs bekend aan het einde van het seizoen na 16 jaar de geldkraan dicht te draaien. Tot één februari blijft de ploeg bij elkaar, zo werd afgesproken, om manager Harry Oosterhuis de tijd te geven een nieuwe hoofdsponsor te vinden. Heideman zelf voelt er niets voor om ook in commercieel opzicht de kar te trekken zoals Erik Hulzebosch met Nefit doet. "Ik wil presteren. Hotels regelen, voedingsposten langs het ijs bij de Elfstedentocht en dat soort werk, daar heb ik geen zin in. Wedstrijden winnen, dat is mijn grootste zorg.
Half november heb ik mijn oude schaatsen weer uit het vet gehaald. Zij geven wat meer grip. De afgelopen marathons had ik steeds het gevoel dat ik kon winnen, maar was Michaud toch weer sneller. Om hem te verslaan, moet alles meezitten. In Dronten, mijn thuisbaan, was dat het geval. Ik ging vroeg aan en reed in gewonnen positie. Net op het moment dat ik voor mijn eigen publiek mijn armen in de lucht wilde gooien, hoorde ik de bel voor de laatste ronde. Dat was het dieptepunt van dit seizoen. Langzaam kom ik er achter hoe ik Michaud moet bestrijden. Met Kerstmis krijgt hij van zijn vriendin mijn boekje over training. Daar heb ik zelf mijn handtekening in gezet. Wat mij betreft, is dat het enige cadeau waarop hij dit jaar mag rekenen."
Hoewel hij ruim een half jaar in onderhandeling was over een meerjarig contract wenst Heideman zijn sponsor niet af te vallen, al begrijpt ook hij niets van het verrassende besluit dat in een wel erg laat stadium werd genomen. "Er schijnt een nieuwe directeur te zijn gekomen, die geen affiniteit met de schaatssport heeft. Ze willen iets anders. Onbegrijpelijk. Uit cijfers van sportmarketingbureau Trefpunt is duidelijk geworden dat Wehkamp met het sponsoren van de schaatsploeg voor een dubbeltje op de eerste rang zit."
Naast Heideman hebben ook sterke mannen als Henk Angenent en Peter de Vries ("Met tien procent minder doe je niet meer mee") in een uitputtende Zesdaagse een reputatie te verdedigen. De winnaar van de laatste Elfstedentocht begint steeds beter in vorm te komen. In de marathon van Deventer reed Angenent zelfs even achter zijn eigen ploeggenoten aan. Angenent: "Ik heb de afgelopen maand van alles meegemaakt. Hoofdpijn, rode ogen, scheve heupen na een valpartij, spierpijn en buikgriep. Nu ben ik in orde en rij ik steeds beter. Tijdens de Zesdaagse word ik elke dag sterker, dat weet ik uit ervaring. Maar Michaud werd vorig jaar met de dag minder.
Met Peter Baars en Miel Rozendaal hebben wij een ijzersterk blok. De kopman komt vanzelf bovendrijven. Wellicht komt er ook nog een natuurijswedstrijd tussendoor. Dat zou helemaal fantastisch zijn. Dan blijven alleen de aller- allersterksten over. Ik ben al een keer 2e, 3e en 4e in het eindklassement geworden. Het wordt de hoogste tijd dat Heideman wordt onttroond."
De Telegraaf, 11-12-01